5 propozycji zabaw wspomagających rozwój emocjonalny

5 Propozycji Zabaw Wspomagających Rozwój Emocjonalny zdjęcie nr 1

Inteligencja emocjonalna decyduje o wielu umiejętnościach, w szczególności tych odpowiadających za  przystosowanie się do otoczenia, udanych relacjach międzyludzkich i sukcesach zawodowych. Wiadomym jest, że dzieci najlepiej i najchętniej uczą się poprzez zabawę. Najwięcej radości sprawia im sytuacja kiedy mogą ten czas spędzić z rodzicami. Oto 5 propozycji zabaw, które można wykorzystać do wspomagania rozwoju emocjonalnego. To proste zajęcia dla dzieci, które pozytywnie wpłyną na rozwój dziecka.

Malowanie po omacku

Do tej zabawy potrzebne będą farby, kartka i opcjonalnie sztaluga. Dziecko przybiera rolę malarza. Ma zawiązane oczy, a rodzic pomaga mu, poprzez kierowanie jego ręką do farby i na kartkę, namalować wyjątkowy obraz. Kiedy dzieło jest skończone należy odwiązać chustę i razem spróbować odgadnąć, co pojawiło się na kartce. Później następuje zamiana ról i rodzic staje się malarzem.

Nazywaj swoje uczucia

W czasie tej zabawy rodzic z dzieckiem oglądają ilustracje przedstawiające różne postacie. Mogą być to bohaterowie bajek lub inne osoby. Ważne jest, aby wyraźnie było widać jaka emocja jest aktualnie przedstawiana. Dziecko próbuje nazywać przeżywane przez bohaterów uczucia np. radość, smutek, strach, gniew, zdziwienie. Następnie rodzic i dziecko próbują wcielić się w przedstawione osoby i wymyślają co takiego się wydarzyło, że dana osoba na obrazku właśnie to odczuwa. Warto również na podstawie pokazanych uczuć odwołać się do doświadczeń dziecka i rozpocząć rozmowę o jego uczuciach.

Dłoń

Rodzic z dzieckiem nawzajem odrysowują swoje dłonie. Następnie w miejsce palców wpisują 5 swoich mocnych stron: „Co w sobie lubię?, Z czego jestem dumny?”. Oczywiście maluchy mogą umieścić tam rysunki. Gdy wszyscy skończą, następuje zamiana. Dziecko wypisuje za co lubi mamę czy tatę, a rodzic wypisuje mocne strony swojej pociechy. Dzięki tej zabawie nie tylko rodzic ma możliwość poznania, tego jak postrzega siebie dziecko, ale również maluch uświadamia sobie, że dużo potrafi i w wielu czynnościach czy zachowaniach jest dobry.

Zabawa w lustro

Ta zabawa może przybierać dwie formy. Do pierwszej z nich będzie potrzebne lustro, najlepiej duże, w którym widać całą twarz i sylwetkę dziecka. Do drugiej – rodzic albo starsze rodzeństwo. Pierwsza opcja to przeglądanie się w lustrze i prezentowanie min przedstawiających różne uczucia. Rodzic podaję nazwę emocji, a zadaniem dziecka jest pokazać, jak wygląda ktoś, kto się tak czuje, jakie robi miny i jak wygląda jego ciało. Druga opcja zabawy polega na tym, że rodzic z dzieckiem dobierają się w parę i siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba z pary jest lusterkiem. Zadaniem tej osoby jest naśladowanie min, jakie pokazuje druga osoba. Po kilku minutach następuje zamiana ról w parze.

Czary-mary

Dziecko rysuje na kartce sytuację, osobę, której się boi, na przykład ducha. Rodzic pełni w tej zabawie rolę  czarodzieja, który zamienia rysunek w taki sposób, aby zmniejszyć strach dziecka, na przykład rysuje klatkę dla ducha lub duży mur, którego duch nie może pokonać.